همه چیز در مورد فناوری اسمزمعکوس

هیچ کس منکر زحماتی که در تصفیه خانه های سازمان آب برای پالایش آب کشیده می شود نیست. اما نکته اینجاست که نه تنها در ایران ، بلکه در هیچ کشور دیگری ناخالصی های محلول در آب مثل سختی و سنگینی آب، املاح حل شده در آب و … از آب شهری جدا نمی شوند، چرا که هزینه جداسازی ناخالصی های محلول در آب بسیار بالاست و نیاز به فن آوری های پیشرفته مثل تکنولوژی اسمزمعکوس دارد.

مناسبترین گزینه برای نوشیدن آب سالم و عاری از املاح مضر ، تصفیه آب آشامیدنی درست قبل از نوشیدن می باشد و تصفیه آب آشامیدنی به کمک تصفیه آب های خانگی که با فناوری اسمز معکوس کار میکنند می باشد .

اسمز معکوس تکنولوژی مدرنی است که آب را برای مصارف متعددی از جمله نیمه رسانا ها، صنایع غذایی ، تکنولوژی زیستی ، داروها، تولید برق ، نمک زدایی از آب دریا و آب آشامیدنی تصفیه می نماید .اساس کار این دستگاهها برعبور مولکول های غیر یونی مثل آب از یک غشاء با روزنه ها بسیار ریز بنا شده است . این غشاء ها به صورتی بنا شده اند که مولکول های خنثی را به راحتی از خود عبور می دهند.به همین دلیل آب ورودی به سیستم که دارای املاح مختلف است به آب تقریبا خالص تبدیل میگردد. در سیستم اسمز معکوس جریان ورودی به دو جریان آب تصفیه شده و پساب غلیظ تبدیل میشود.

سیستم اسمز معکوس مشابه سیستم بدن انسان می باشد به گونه ای که بخشی از آب که مفید است جذب میکند و بخشی که مضر است دفع میکند.

فناوری تصفیه آب اسمز معکوس نسلی جدید تر و کامل تر از سیستم فیلتراسیون می باشد که بر خلاف نسل فیلتراسیون ، توانایی حذف باکتری ، ویروس ، سایر میکروارگانیسم ها و املاح شیمیایی موجود در آب از قبیل نیترات ، آرسنیک ، سرب ، جیوه ، سولفات  و … که آثار مخرب آن ها بر انسان ثابت شده است ، را داراست .

به همین دلیل است که آب خروجی دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس پس از جوشانده شدن در کتری ، سماور و چای ساز دیگر رسوب نمیکند و رنگ چای و قهوه بسیار مطبوع می گردد. همچنین آب پس از یخ زدن ، بصورت کریستالی و شفاف منجمد میشود و پس از آب شدن پرز های سفید رنگ در آب آزاد نمی کند .

فناوری اسمزمعکوس به دلیل وجود فیلتر ممبران در دستگاه های تصفیه آب میباشد این فیلتر ممبران دارای غشاء نیمه تراوا ست . غشاء نیمه تراوا یعنی ممبران برای برخی ذرات تراواست و برای برخی دیگر خیر. فرض کنید ممبران برای آب تراوا و برای نمک غیر تراوا باشد بنابراین وقتی محلول نمک در یک طرف و آب خالص در طرف دیگر قرار بگیرد ممبران به آب اجازه میدهد که به سمت دیگر تراوش پیدا کند اما نمک نمیتواند از ممبران عبور کند.

به عنوان یک اصل طبیعی این سیستم سعی دارد به حالت تعادل برسد . نقطه تعادل در ارتفاع ستون آب فشارآب بر روی ممبران است که فشار اسمزی می باشد . اسمز میتواند سبب افزایش ارتفاع محلول نمکی شود این ارتفاع تا جایی زیاد میشود که فشار ستون آب ( محلول نمک) به اندازه ای افزایش یابد که نیروی ستون آب ، جریان را متوقف سازد.

اگر نیرویی بر روی ستون آب اعمال شود جهت جریان آب عبوری از میان ممبران ، میتواند معکوس گردد، این اصل همان اصل اسمز معکوس می باشد . توجه داشته باشید که جریان معکوس تولید شده تا زمانیکه ممبران نمک را از خود عبور ندهد همان آب خالصی است که از محلول نمکی جدا گردیده است.

دستگاه های تصفیه آب که با فناوری اسمز معکوس اقدام به تولید آب سالم و گوارا میکند دارای فیلتر ممبران می باشد . به دلیل وجود این فیلتردستگاههای تصفیه آب دارای مخزن ذخیره است زیرا آب گذر کرده از فیلتر ممبران با فشار کم می باشد همچنین کلیه قطعات برقی دستگاه تصفیه آب به دلیل وجود همین فیلتر می باشد .

این مقاله توضیحات مختصری از روش کار اسمز معکوس می باشد. در صورت تمایل بنا بر خواسته شما میتوانیم اطلاعات کامل تری را جهت آشنایی بیشترتان با این فناوری در اختیارتان قرار دهیم.