فیلتر ممبران
فیلتر ممبران چیست و چگونه کار می کند؟

فیلترهای غشایی به عنوان مانعی برای جداسازی آلاینده ها از آب عمل می کنند و یا ذرات آلوده کننده آب را حذف می کنند. اسمز معکوس، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون همگی از یک غشاء در فرآیندهای مختلف فیلتراسیون خود استفاده می کنند. متخصص آب ما، جان وودارد، توضیح می‌دهد که فیلتر غشایی چیست و چگونه در سیستم‌های مختلف تصفیه آب کار می‌کند.

فیلتراسیون غشایی چیست؟

غشاهای فیلتر دارای پیکربندی های مختلفی هستند. غشاهای اسمز معکوس (RO)، غشاهای اولترافیلتراسیون (UF) و غشاهای نانو فیلتراسیون (NF) وجود دارند. همه آنها کمی متفاوت به فرآیند فیلتراسیون غشایی برخورد می کنند.

فیلتر غشایی چگونه کار می کند؟

اسمز معکوس فشاری را به یک غشای نیمه تراوا اعمال می کند که به مولکول های آب اجازه عبور می دهد در حالی که ترکیبات معدنی محلول را به زهکش می ریزد. بنابراین آب را به دو مسیر جدا می کند.

فیلتر ممبران

 

اولترافیلتراسیون آب را مانند غشای اسمز معکوس جدا نمی کند. این در واقع فقط یک فیلتر ذرات بسیار ریز یا رسوب است. با فیلتراسیون مکانیکی ذرات تا ۰.۰۲۵ میکرون نمی توانند از غشای اولترافیلتراسیون عبور کنند.

فناوری غشای نانوفیلتراسیون بسیار شبیه به اسمز معکوس عمل می کند، با این تفاوت که فیلتراسیون کاملاً خوب نیست.

تفاوت بین اسمز معکوس و غشای اولترافیلتراسیون چیست؟

اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون بسیار متفاوت است. اسمز معکوس قادر به دفع مواد معدنی محلول در آب است، در حالی که UF فقط جامدات یا ذرات را فیلتر می کند. اسمز معکوس می تواند مواد معدنی معدنی محلول را که از غشای UF عبور می کنند خارج کند.

فیلترهای ممبران از چه چیزی ساخته شده اند؟

غشاها از انواع مختلفی از مواد ساخته می شوند. با اسمز معکوس، آنها اغلب به عنوان غشاهای کامپوزیت لایه نازک شناخته می شوند. پیش از این، غشای اسمز معکوس از سلولز تری استات یا CTA ساخته می شد. غشاهای CTA دیگر فروخته نمی شوند. آنها اولین نسخه از غشاء RO بودند و تحمل pH پایینی داشتند. آنها در هر اینچ مربع آب زیادی تولید نمی کردند. لایه نازک یک سیستم RO را قادر می‌سازد تا در فضای کمتری آب زیادی تولید کند، که این امکان را می‌دهد تا غشاهای بزرگ‌تر را در محفظه‌های کوچک‌تر دریافت کند. این انقلابی در سبک غشاهای اسمز معکوس ایجاد کرد. UF از همان نوع مواد با فرمول کمی متفاوت استفاده می کند.

هر چند وقت یکبار باید فیلتر ممبران را تعویض کنید؟

غشای اسمز معکوس: هر دو یا سه سال یکبار بسته به کیفیت آب. همانطور که غشاء RO مواد معدنی بیشتری را دفع می کند، برخی از آن مواد معدنی شروع به خارج شدن از محلول می کنند و سطح غشا را مسدود می کنند. اگر سیستم RO را با آب نرم شده تغذیه کنید، اگر فیلترها را به طور منظم تعویض کنید، غشا می تواند پنج سال دوام بیاورد.

غشای اولترافیلتراسیون: یک سال در میان برای کاربرد نقطه استفاده (POU). غشاهای UF هنگام فیلتر کردن، آلودگی ها را جمع آوری می کنند.

چگونه فیلتر ممبران را تمیز می کنید؟

شما نیازی به تمیز کردن یک غشای فیلتر در یک سیستم POU مسکونی ندارید. برای شستن یا تمیز کردن غشا، از مواد شیمیایی استفاده کنید تا برخی از رسوبات یا ذرات مسدود شده غشاء را از جای خود خارج کنید. تلاش برای تمیز کردن یا شستشوی غشا به اندازه تعویض هر چند سال یکبار مقرون به صرفه نیست. همیشه باید غشا را قبل از استفاده بشویید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می کند.

چگونه یک غشای فیلتراسیون را شستشو می دهید؟

غشای UF یک فناوری غشایی جریان عبوری است و نه جداسازی. برای شستشوی غشای اولترافیلتراسیون در هنگام راه اندازی، به سادگی هوای تولید را از آن خارج کنید. هنگامی که یک سیستم اسمز معکوس را راه اندازی می کنید، برای کمک به اشباع مجدد آن را بشویید زیرا معمولاً این غشاها ساخته می شوند و سپس خشک می شوند. در یک سیستم POU، دو یا سه مخزن آب را پر کنید و اجازه دهید قبل از استفاده از سیستم از طریق فاضلاب عبور کنند.

رسوب و جرم گیری در فیلتر ممبران چیست؟

جرم گیری و رسوب به طور خاص به غشاهای اسمز معکوس اشاره دارد.

پوسته پوسته شدن غشاء

همانطور که مولکول های آب در سراسر غشاء کشیده می شوند تا به مواد معدنی محلول اجازه دهند تا به سمت زهکش جریان پیدا کنند، برخی از آن مواد معدنی محلول در نهایت شروع به خارج شدن از محلول می کنند و مقیاس ایجاد می کنند. وقتی آب را می جوشانید و حلقه سفیدی در اطراف قابلمه ایجاد می کنید، مواد معدنی معدنی از محلول خارج شده و رسوب ایجاد می کنند. می توانید تصور کنید که سطح غشاء پس از ترک مواد معدنی چگونه به نظر می رسد. اگر آب کافی برای تخلیه و جریان آب زیادی از غشاء نداشته باشیم، به سرعت رسوب کرده و جمع می‌شویم. بارها تماس گیرندگان به ما اطلاع می دهند که غشای آنها فقط چند ماه آب می سازد و حالا چیزی نمی سازد. عیب یابی ممکن است مشخص کند که جریان تخلیه کافی نیست و باعث بزرگ شدن غشا می شود.

رسوب غشایی

رسوب گیری شبیه پوسته پوسته شدن است، اما به جای انباشته شدن مواد معدنی غیر آلی، موجودات زنده شروع به لجن شدن می کنند و مانند فلس، غشاء را از کار می اندازند.