آیا می دانید جوشاندن چند باره آب برای سلامت مضر است؟

شاید شما هم بارها این کار را انجام داده باشید :که صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب ،به آب داخل کتری کمی آب اضافه کرده و آن را دوباره می جوشانید. اما به این توجه نمی کنید که با این عمل به سلامت خودتان ضرر می رسانید.

با جوشاندن آب مواد فرار و گازها از آن خارج می شوند و با جوشاندن چند باره ترکیبات آن دچار تغییرات می شود .مواد خطرناک در آب تراکم پیدا می کنند و در نتیجه احتمال آشامیدن برخی مواد شیمیایی و مواد خطرناک مانند نیتریت ، آرسنیک و فلوراید افزایش پیدا می کند. میزان زیاد این مواد خطرناک می باشد. اگر از آب شهری استفاده می کنید میزان مواد خطرناک و مضر درآب بیشتر می باشد . در آبهای خروجی از تصفیه آب های خانگی درست است که میزان مواد آلوده و مضر کاهش میابد ولی آنها را صد درصد از بین نمی برند.

نیترات موجود در آب آشامیدنی به خصوص در صد بالای آن در خروجی آب شهری ، وقتی در حرارت بالا قرار می گیرد بسیار سمی می شود . دمای بالا نیتریت را به نیتروسامین تبدیل می کند که بسیار سرطان زاست. نیتریت را به بیماری هایی از جمله لوسمی، سرطان تخم دان ، معده ، کولون ، پانکراس و تیروئید ارتباط  می دهند .

مسمومیت با آرسنیک می تواند به سرطان، بیماری قلبی و عروقی ، نازایی و اختلالات رشد منجر شوند .

قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید می تواند اثرات مخرب بر رشد شناختی و عصبی به ویژه در کودکان ایجاد کند .

بنابراین احتیاط به خرج دهید اگر لازم به جوشاندن آب است باقیمانده آن را برای آبیاری یا شستشو استفاده کنید و آنرا دوباره و چند باره نجوشانید.

بیایید آب را سالم بنوشیم.